torsdag 2. desember 2010

Brygging av ØL til jul !

I år har jeg vært så heldig å få være med min onkel på heile prosessen med brygging av Kõnnjøl som dei kaller det i Eidsdalen. Utrolig spennende og lærerikt, ja jeg er ydmyk på å få være med på å videreføre en lang tradisjon fra min oldefar, bestefar og mine onkler.
Det er i min mors barndomsheim en brygger og det foregår i kjelleren.

Jeg har nå fått laget et lite hefte til min onkel som beskriver heile prosessen, fra forberedelse gjennom "den store bryggedagen", oppskõke, lagring og reingjøring, etc.

Her er et kort uttrekk fra prosessen:

Koke opp vatn på eine.

Maltet som behandles gjennom meisk, drav og til vørter.


Vørter silt gjennom humle og som da omgjøres til gil, deretter tilsettes gjær.

Oppskõke, ja det smakte godt !

Gamle ærverdige eikefat, eikeså, meiskero, glassballonger benyttes i prosessen.

Ja, det får eventuelt vise seg neste år om jeg har lært noe.

1 kommentar:

QuilteLine sa...

Ølet var godt det :-)